Alle collecties
Google producten
Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf: je bedrijf aanmelden of je vermelding optimaliseren
Google Mijn Bedrijf: je bedrijf aanmelden of je vermelding optimaliseren

Uitleg over het aanmelden, inrichten en optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf vermelding zodat je lokaal goed vindbaar bent.

Robèr Coolen avatar
Geschreven door Robèr Coolen
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Waarom Google Mijn Bedrijf?

Bijna iedereen gebruikt Google bij het vinden van een bedrijf, bovenaan in de (lokale) zoekresultaten staan is dan van levensbelang. Daarnaast is spraak ook sterk in opkomst, vraag Google maar eens naar "Openingstijden GraagGoedOnline". Google kan deze vraag alleen beantwoorden wanneer jouw bedrijfsvermelding goed is ingericht.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een onderdeel van Google wat speciaal is gemaakt om bedrijven te registreren in de zoekmachine van Google. Via Google Mijn Bedrijf kan je verschillende onderdelen van je ondernemen inrichtingen die dan allemaal in de zoekmachine terugkomen.

In dit artikel leggen we je uit wat Google Mijn Bedrijf is, waar je zichtbaar wordt en hoe je je bedrijf hiervoor aanmeldt of je bestaande vermelding optimaliseert. Volg de video- en tekstuitleg hieronder om ervoor te zorgen dat je online goed vindbaar en zichtbaar bent in de lokale zoekresultaten, Google Maps en in de spraakassistent van Google.

Video uitleg: hoe claim je je Google Mijn Bedrijf bedrijfsvermelding?

LET OP: verschijnt er (in tegenstelling tot de video) geen bedrijfsvermelding aan de rechterzijde van de zoekresultaten wanneer je op jouw bedrijfsnaam zoekt? Klik dan hier om naar de pagina te gaan waar je je kunt aanmelden en druk op "Nu starten" of "Aan de slag". 

Tekst uitleg: wat is Google Mijn Bedrijf en hoe claim je je Google Mijn Bedrijf bedrijfsvermelding?

Google Mijn Bedrijf is een dienst van Google waarmee bedrijven hun eigen lokale bedrijfsvermelding in Google kunnen beheren. De bedrijfsgegevens en -informatie in een bedrijfsvermelding vind je op verschillende plaatsen terug in Google. Omdat veel bedrijven weinig of geen tijd en aandacht besteden aan Google Mijn Bedrijf is er op dit vlak mogelijk veel voordeel te behalen ten op zichte van je concurrent(en). En het mooie is, het aanmelden en inrichten van je Google Mijn Bedrijf is relatief snel en eenvoudig te doen. We leggen je graag uit hoe!

Waar zie je de bedrijfsinformatie terug? 

Als een (potentiële) klant naar jouw bedrijf zoekt in Google verschijnt er aan de rechterzijde van de zoekresultaten een balk met jouw bedrijfsgegevens zoals je telefoonnummer, je locatie en de adresgegevens.

Voorbeeld van Google Mijn Bedrijf gegevens in zoekresultaten op Google.

De informatie die in de balk wordt getoond kun je met je Google Mijn Bedrijf account wijzigen, aanvullen, extra afbeeldingen toevoegen en reageren op Google-reviews (oftewel: klantbeoordelingen). 

Lokale zoekresultaten

De informatie uit Google Mijn Bedrijf wordt tevens voor lokale resultaten gebruikt. Hieronder zie je bijvoorbeeld de kaart met locaties en bedrijven die Google toont wanneer iemand op zoek is naar een specifieke dienst of product.

Voorbeeld van lokale zoekresultaten in Google voor zoekopdracht "Webbureau Valkenswaard"

Natuurlijk wil je online goed vind- én zichtbaar zijn voor jouw doelgroep! Wanneer je in deze resultaten wordt getoond, heb je een belangrijke positie in Google. Dit kan voor veel extra traffic naar jouw website zorgen (oftewel: meer websitebezoekers).

Google Maps

Gegevens van je Google Mijn Bedrijf account worden ook getoond in Google Maps. Wanneer iemand op zoek is naar jouw dienst of product gebruiken zoekers deze informatie voor navigatie op mobiele apparaten of om bedrijven te vinden die dicht in de buurt zitten.

Voorbeeld van Google Mijn Bedrijf resultaten in Google Maps voor zoekopdracht "Webbureau Valkenswaard"

Bedrijf aanmaken op Google

Typ je bedrijfsnaam in bij de Google zoekmachine.

  • Staat er bij je vermelding een link met "Ben je eigenaar van dit bedrijf?" dan kun je op deze link klikken om je bedrijfsvermelding te claimen. BELANGRIJK: Zorg dat je bent ingelogd op een Google account dat je gebruikt voor je bedrijf. 

  • Kun je jouw bedrijf niet vinden? Dan kun je je bedrijf toevoegen.

Je bedrijfsvermelding claimen in Google

Let op de volgende zaken wanneer je je bedrijfsgegevens invult:

  • gebruik één vast adres dat exact overeenkomt met wat op jouw website staat

  • schrijf je bedrijfsnaam, adresgegevens en telefoonnummer op dezelfde wijze

Verifieer dat jij de eigenaar bent

Nadat je je bedrijfsvermelding hebt aangemaakt of geclaimd moet je nog bevestigen dat jij de eigenaar bent van deze locatie. Je krijgt binnen enkele weken per post een kaart toegestuurd met een verificatiecode en uitleg om je aanmelding af te ronden. Wanneer er bij Google reeds een telefoonnummer bekend is, bestaat soms ook de mogelijkheid om gebeld te worden op het bij Google bekende telefoonnummer om zo te verifiëren dat jij de rechtmatige eigenaar bent. 

Optimaliseer je bedrijfsvermelding

De volgende stap is het inrichten en compleet maken van jouw bedrijfsvermelding. Zorg dat je zoveel mogelijk informatie en afbeeldingen aan je profiel toevoegt. In de eerste plaats heeft dit een goede invloed op je positie in de lokale zoekresultaten. Maar ook geef je zoekers een optimaal beeld van jouw bedrijf waarmee je de kans verhoogt dat ze contact met je opnemen of naar jouw website navigeren. 

TIP: vergeet niet je website of shop ook te controleren of alle gegevens nog -up-to-date zijn en gelijk zijn aan je Google Mijn bedrijf vermelding.

Zorg dat bij het kopje "Informatie" minimaal de volgende informatie aanwezig is:

  • Adresgegevens - Zorg dat je het adres gebruikt dat ook op je website staat.

  • Openingstijden - Deze informatie wordt gebruikt voor routeplanning en je wilt natuurlijk niet dat een (potentiële) klant voor een dichte deur staat.

  • Website - Zorg dat je de correcte link naar jouw website invult. Bij sommige type bedrijven kun je meerdere links invullen. Denk bijvoorbeeld aan een link naar de menukaart voor restaurants.

  • Telefoonnummer - Spreekt voor zich dat je telefonisch goed bereikbaar wilt zijn.  

Ook foto's zijn ontzettend belangrijk. Onder het menu "Foto's" kun je de volgende foto's toevoegen:

  • Profielfoto - Deze wordt naast je bedrijfsnaam in het klein weergeven. 

  • Omslagfoto - Omdat deze het grootst wordt getoond in je profiel is dit de belangrijkste foto. We adviseren om hiervoor een foto van je bedrijf te gebruiken. 

  • Aanvullende foto's - Plaats hier verdere foto's van je producten, team van medewerkers, locatie binnen / buiten, etc., om een zo volledig mogelijke impressie van je bedrijf te geven.

Google Mijn Bedrijf biedt meer mogelijkheden zoals klant-reviews, posts/artikelen, vraag & antwoord en zelfs nóg veel meer! Ons advies is hiervan gebruik te maken en alles zo goed mogelijk in te richten omdat dit allemaal bijdraagt aan jouw online aanwezigheid en dus het succes van jouw organisatie. 

Meer Google Mijn Bedrijf artikelen

Dit artikel maakt deel uit van een reeks van 8 artikelen over Google Mijn Bedrijf waardoor je meer bezoekers en verkopen krijgt door betere lokale vindbaarheid en het plaatsen van reviews op je website of webshop want wist je dat 92% van de mensen klantervaringen, oftewel reviews, bekijkt alvorens ze overgaan tot aankoop?

Was dit een antwoord op uw vraag?